onsdag 14 december 2016

SISTA INLÄGGET??

Hej bloggen!! Kanske blir detta mitt sista inlägg innan jul!? Jag har iallafall skrivit en lite sammanfattning och reflektion om min drömfångare. Hope you like it! GOD JUL(om det blir sistabinlägget inna JUL(!?!?!))🎅🏿🎅🏽🎅🏻🌲



Drömfångaren som jag har gjort är ett indianskt föremål som har sitt ursprung i Nordamerika. Drömfångaren är ett magiskt föremål som enligt gamla traditioner ska hängas ovanför sängen för att fånga upp onda mardrömmar. Drömfångare kan liknas med ett spindelnät och där finns en tanke bakom utseendet. Det är tänkt att drömmar ska fastna i spindelnätet, precis som att insekter fastnar i spindelnät. De goda drömmarna ska tränga igenom hålen. Det sägs också att man ska rensa och rena sin drömfångare, det kan man göra genom att elda torkad och smulad salvia och sedan dra drömfångaren genom röken. Idag används dock drömfångaren mestadels som en inredningsdetalj och riterna följs inte av särskilt många,  i varje fall inte i Sverige.
 Jag valde att göra en drömfångare då jag tycker att de är väldigt fina samt att de är spännande då de faktiskt har en betydelse. Jag vill se om jag kan märka någon skillnad, om drömfångaren hjälper. Samtidigt som jag bestämde mig för att göra en drömfångare ville jag göra något som passade in i mitt rum, alltså något som påminner om grafisk design. Jag valde därför att göra drömfångaren ljus och på det viset modern.


Det var betydligt svårare att göra en drömfångare än vad jag tänkt då metallen jag jobbade med var inte så böjbar då den var hård. Jag är dock nöjd över mitt val av material då drömfångaren är väldigt hållbar och inte så ömtålig. För att göra den ännu mer hållbar har jag dessutom snurrat maskeringstejp runt“grund metallen” för att hålla ihop och stödja grunden. Detta gjorde också resultatet bättre då det blev jämnare samt att det inte fanns någon risk att metallen skulle synas mellan glittertråden. De tovade bollarna jag fäste i drömfångarens nät tycker jag skapar en mjuk och lugn känsla precis som en drömfångare ska göra samt att det skapar en personlig touch.


Jag är nöjd med det färdiga resultatet. Jag tycker att man kan se att jag har utvecklats med tekniken och ringarna ser mycket bättre ut framåt slutet då tråden är jämnare samt att “grundringarna” är bättre och mer geometriska.  Om jag skulle förändrat något skulle jag har vevat nätet i drömfångaren innan jag vevade glittertråden runt den rostfria ståltråden på grunderna, det hade skapat en jämnare och snyggare helhet. Överlag är jag nöjd med resultatet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar